Dag 32: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu Dag 32: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu

Dag 32: Lourdes

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

25 Juni 2019 | Frankrijk, Lourdes

Zo, ‘t zit erop. Vandaag een leuke rit gehad en Lourdes is bereikt. Ik moet daarbij vermelden dat ik (zoals we hier in Brabant zeggen) wat gefoeteld heb, maar ik ben er en dat is wat telt. Na vandaag dus even geen fietskleding meer aan!
Hoe is ’t vandaag gegaan. Vanochtend om goed half zeven wakker geworde en opgestaan. Alle spulletjes ingepakt en toen naar beneden waar m’n ontbijtje al klaar stond. Ik moet zeggen dat zelfs de chocolade broodjes ’s ochtends heerlijk smaken. Twee grote kommen koffie erbij (er was een complete pot voor mij alleen gezet), dus ik kon vooruit. Na het ontbijt alles op m’n gemak op de fiets gezet en tegen negen uur vertrokken. Ik was niet zo ongerust over het traject tot Lanne, want volgens de overzicht kaart zou alles licht stijgend zijn. Ongeveer 100m stijging over de eerste 30km en daarna nog een 100m stijging over 10km. Zelfs ik zou dat volgens mij nog aan moeten kunnen.
Inderdaad, het ging erg vlot, De 28,5km tot Gardères had ik voor het middaguur al afgelegd. Dit ondanks de korte pittige klim, direct na het stuwmeer die ik toch fietsen bedwongen zou hebben moeten kunnen. Helaas, want de ik heb toch helaas een stukje moeten lopen. Echter, aangekomen in Gardères zou daar een koffiemogelijkheid zijn, maar helaas, dus niet! Dus maar even een bankje in de schaduw uitgezocht en ’n klein uurtje geluncht met brood, kaas en cola. Tegelijkertijd maar even gebeld met Soetens hoe een en ander geregeld moest worden met het ophalen van de fiets in Lourdes.
Dus tegen één uur weer verder. De zon begon meer te schijnen, de lucht werd helderder en pardoes, de Pyreneeën werden zichtbaar. Even later in Luquet, de afslag richting Lourdes. Rustig aan verder fietsen, de bergen worden wel steeds beter zichtbaar, kom ik aan bij een afslag richting Ossun. Máár, de andere richting gaf aan “Lourdes”, 15km via Pontacq. Even heb ik gedubd wat te doen, de “echte” route volgen , overnachten in Lanne op de camping en dan morgen de pittige klim naar Lourdes. Of naar Pontacq en daar de 12,5km via de D940 volgen naar Lourdes. Na overleg met m’n benen dus toch maar voor het laatste gekozen en ja, om half drie zat ik in Pontacq aan ’n heerlijk kopje koffie. Eventjes naar huis gebeld met Karin en daarna vertrokken richting Lourdes. Goed dat ik die keuze gemaakt heb, want de D940 kende maar af en toe een lichte stijging en m’n snelheid is niet onder de negen km/uur geweest.
Om vier uur reed ik Lourdes binnen. Naar het centrum gereden en gevraagd waar ik het beste kon kamperen. De dame verwees me echter na de pelgrimherberg in Lourdes en informeerde zelfs of ik daar voor twee nachten kon blijven. Dus zit ik vanavond in de pelgrims herberg en mag ik slapen in een echt bed. Morgen ga ik alles verder regelen en overmorgen nog n dagje toerist in Lourdes spelen. Ik moet overigens zeggen dat alles hier wel imposant overkomt, maar daar morgen meer over.

  • 25 Juni 2019 - 19:49

    Rob De Vos:

    Gefeliciteerd Willy het is je gelukt respect voor je inspanning en doorzetting vermogen. Geniet nog even van je laatste dagen.
    En niet gaan dubben of je weer op de fiets naar huis kan :)
    groetjes Rob

  • 25 Juni 2019 - 20:46

    Colette:

    PROFICIAT!!! Je bent er. Goed dat je rechtstreeks naar Lourdes bent gegaan, je moet het jezelf niet te moeilijk maken. De afstand fietsen is al moeilijk genoeg! En die prestatie heb je maat mooi geleverd!!!
    Blijf gerust nog wat in Lourdes, het is hier zo bloedheet, dat het gewoon niet prettig is!! Bovendien gaat de HCC-dag ook niet door, dus geniet van wat je daar hebt!!!
    We zien elkaar weer op een bijeenkomst! Het zit er op!! Goed zo!
    Groetjes!

  • 26 Juni 2019 - 04:14

    Tibert:

    Goed gedaan Willy. Gefeliciteerd! Wat een geweldige fietstocht is het geweest en je verslagen waren een feest om te lezen!
    Mocht je nog eens zo'n tocht afleggen (de route Lourdes - Santiago, om maar eens iets heel geks te noemen....) dan ga ik je zeker weer volgen!

  • 26 Juni 2019 - 04:17

    Leni:

    Gefeliciteerd Willy. Goed gedaan!

  • 26 Juni 2019 - 04:19

    Danny:

    Hi Willy, respect dat je bent doorgefietst ondanks de dingen die je bent tegengekomen. Petje af. Geniet nog van je laatste dagen vakantie :)

  • 26 Juni 2019 - 06:18

    Peter De Vor:

    Hi Willy mooi dat je in Lourdes bent aangekomen. Mooie verhalen en verslagen. Je zult veel te vertellen hebben als je weer terug bent in Nederland. Super gedaan. Geniet van de komende dagen.

  • 26 Juni 2019 - 08:23

    Opa En Oma:

    geweldig Wil zoiets ik nooit halen
    wat een doorzetter en dat nog zonder echt voorbereid te zijn
    het was gisteren hier ook 37 graden
    dus wij ervaren hier wat jij daar hebt meegemaakt
    kom heel terug
    groetjes en gauw tot ziens

  • 26 Juni 2019 - 09:35

    Aad V Roosmalen:

    Willy,

    fijn dat het er op zit of jammer dat je Santiago niet gehaald hebt????
    Wat je bedenksels ook moge zijn voor mij ben je een held net zo'n held als Maarten.
    Hoop je snel weer te zien maar dat zal wel in Beekbergen worden.

    gr. Aad

  • 26 Juni 2019 - 09:37

    Aad V Roosmalen:

    Willy,

    je gezicht op de foto met het bord Lourdes spreekt boekdelen.
    Kop op. Aad

  • 26 Juni 2019 - 11:54

    Marcel En Corry :

    Hoi Wil,
    Gefeliciteerd met jou prestatie, je hebt het goed gedaan ondanks de tegenslagen die je gehad hebt tijdens de fietstocht.
    Wij hebben ook genoten van jou verslagen, heel leuk om dat zo te lezen en te volgen.
    Geniet nog heerlijk van de tijd en de omgeving daar, voor dat je naar huis gaat.
    We horen het wel als je thuis bent en buurten dan weer verder.
    Groetje's Marcel en Corry

  • 26 Juni 2019 - 13:53

    John Janssens:

    Willy,
    Ik sluit me bij alle vorige commentaren aan. Goede reis terug.
    Bedankt voor al je verslagen, waardoor we met jouw hebben kunnen "mee lijden"en genieten.

  • 26 Juni 2019 - 18:27

    Ad De Laat:

    Willy je hebt een topprestatie geleverd waar je best trots op mag zijn! Er zijn niet zoveel mensen die je dit nadoen! Eerst nog even genieten in Lourdes en dan thuis uitrusten. Ook ik heb genoten van je verslagen en heb de gehele reis met je mee beleeft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Bestemming Santiago

Actief sinds 05 Sept. 2021
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 12012

Voorgaande reizen:

21 Mei 2022 - 06 Juni 2022

Rondje Nederland

05 September 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

25 Mei 2019 - 07 Juli 2019

Langs oude wegen

Landen bezocht: