Dag 35: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu Dag 35: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu

Dag 35: Lourdes

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

28 Juni 2019 | Frankrijk, Lourdes

Mijn laatste dag in Lourdes.

Maar eerst even wat uitleg over de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, de plaats waar Apostel St. Jacob, in de kathedraal daar begraven ligt. De tocht naar Santiago heet “Camino de Santiago”. Er zijn echter verschillende wegen die naar Santiago de Compostella leiden. Ik noem er een paar:
• Camino Frances
https://caminoways.com/ways/french-way-camino-frances/french-way-full-way
• Camino Portugués
https://caminoways.com/ways/portuguese-way-camino-portugues
• Camino del Norte
https://caminoways.com/ways/northern-way-camino-del-norte
• Vezelay Camino
https://caminoways.com/ways/vezelay-way-chemin-de-vezelay/vezelay-way
En zo zijn er nog een aantal, vanaf verschillende plekken binnen Europa en volgens mij ook buiten Europa. Onder andere via de website van het Nederlands genootschap van Sint Jacob (https://www.santiago.nl/) kun je daarover meer informatie vinden. Ik zelf ben via “Langs Oude Wegen” bezig om nar de Camino Frances te rijden en waarschijnlijk heb ik nu ook een deel van de Vezelay Camino gereden. Ondanks de beslissing om dit jaar te stoppen in Lourdes, is het nog wel mijn bedoeling om een van de Camino tochten naar Santiago in een van de komende jaren af te maken. Het is gelukkig niet verplicht om de tocht in één keer af te maken, vanwaar het in de toekomst mijn bedoeling is om met de fiets teug te keren naar Lourdes en dan de tocht vanaf Lourdes voort te zetten.
Andere pelgrims die je onderweg ontmoet, wens je een “Bon Camino” (in Frankrijk) of “Buen Camino” (in Spanje), dus eigenlijk een “een goede/succesvolle pelgrimstocht, verder naar Santiago de Compostella”. Ik weet niet wat de uitdrukking in andere landen van Europa is, maar dat zal wel ergens terug te vinden zijn (waarschijnlijk via Google).

Oké, na dit alles gezegd te hebben, hoe was mijn dag nu vandaag. Eerlijk gezegd, een beetje saai. Vanochtend wakker geworden en tegen achten opgestaan. Ontbeten, daarna gedoucht en Lourdes ingewandeld. Wat langs winkeltjes gelopen, die allerlei prullaria of te wel souvenirs verkopen die je, weliswaar goed bedoelt, aan andere geeft en dan uiteindelijk in ’n doos op zolder belanden. Ik breng dus helaas voor jullie, geen souvenirs uit Lourdes mee naar huis. Verder nog een kopje koffie gedronken op een terrasje, even op een bankje in de schaduw “mensjes gekeken” en mijn lunch gekocht in de supermarkt, om die in het hotel op te eten.
Na ’n uurtje lanterfanten in het hotel, via internet het nieuws van 13:00 bekeken en daarna toch weer even op pad. Nog maar een keertje naar de kathedraal gewandeld, daar gezien waar men kon baden, en waar het erg druk was. Helaas ook daar veel mensen in een rolstoel gezien en eventueel overgelegd moesten worden op een soort bed om te kunnen baden, indrukwekkend! Ook nog even in de ondergrondse kathedraal gekeken, waar opnieuw een dienst aan de gang was, die ik deze keer wel kon volgen (Engels). Echter, ik had geen geduld, want ik heb de dienst niet uitgezeten. En Opa,ik heb ook de kaarsen gezien, maar wist helaas niet welke ik uit moest blazen, dus sorry allemaal laten branden. Daarna langzaam richting hotel terug gekuierd, maar onderweg nog wel even een terrasje gepikt voor ’n lekker koud Belgisch biertje.
Rond zeven uur ’n restaurantje gevonden, daar ’n plat du jour gegeten. Was ruim voldoende en niet duur (echt Hollands…). Daarna nog even langs de supermarkt op op advies van de Franse spoorwegen ’n fles water (van wel €0,52) te kopen. Dit in verband met de verwachtte hitte morgen. Om half negen richting kathedraal plein, waar om negen uur de processie zou beginnen. Vanavond waren er veel mensen aanwezig, dus een lange processie, met vele rolstoelen voor de helaas minder bedeelden. Imposant om te zien en mee te maken, ben dus blij dat ik dat toch nog gedaan heb.

Goed, dit is dus het laatste verhaal uit Frankrijk, als alles goed is sluit ik morgen mijn log af in Best. Zoals altijd, bij leven en welzijn, tot morgen.

  • 28 Juni 2019 - 18:41

    Ingrid:

    Goede reis terug Willy! Jammer dat het niet helemaal gelukt is maar als zus trots op je en vooral doorgaan!!

  • 28 Juni 2019 - 18:59

    Colette:

    Heel goed gedaan, Willy. Leuk dat je nog wat uitleg geeft.
    Maar.... Hoe lang is de route eigenlijk en hoeveel heb je er nu al op zitten.
    En je moet nog over de bergen, dus betekent dat, dat het zwaarste deel nog moet komen?
    Goede reis morgen en tot ziens in ... Eindhoven, denk ik, begin september

  • 29 Juni 2019 - 06:37

    Opa:

    daar zal onze buurman blij mee zijn
    Wil goede reis terug en ga sparen voor een rees fiets met aanhanger
    maar blijf nu maar een paar jaar thuis

    groetjes en bedankt voor de berichten!!!!

  • 29 Juni 2019 - 07:56

    Aad V Roosmalen:

    Willy,

    Jammer dat je doel niet gehaald hebt maar het heel gewoon om de camino in stukken te doen. Ik heb een collega gehad bij mijn laatste baas die het in 6 jaar lopend heeft gedaan. Hij startte iedere keer op de plaats waar hij het jaar er voor was gestopt. Hij had ook verhalen over herbergen waar hij overnachtte en de ontmoetingen onder weg met mede pelgrims. Dat is wat anders dan een vierdaagse.
    Willy morgen de laatste. ik kijk er toch naar uit.

    gr. Aad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Bestemming Santiago

Actief sinds 05 Sept. 2021
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 12021

Voorgaande reizen:

21 Mei 2022 - 06 Juni 2022

Rondje Nederland

05 September 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

25 Mei 2019 - 07 Juli 2019

Langs oude wegen

Landen bezocht: