Dag 19: La Souterraine - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu Dag 19: La Souterraine - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu

Dag 19: La Souterraine

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

12 Juni 2019 | Frankrijk, La Souterraine

Tja, meer willen dat wat eigenlijk kan, komt je duur te staan !!!!

Vandaag het plan opgevat om te proberen een afstand van ongeveer 75 km af te leggen. Op 50 km afstand van La Châtre is er een camping in Crozant (niet te verwarren met de gelijknamige broodjes). Afhankelijk van het tijdstip van aankomst daar, zou ik dan beslissen of ik de volgende camping in La Souterraine zou pakken,’n kleine 25 km verder.
Zo gezegd, zo gedaan. Om half zeven opgestaan, spullen gepakt, naar beneden gebracht en in de pelgrimskeuken een ontbijtje gemaakt, compleet met koffie. Om kwart voor negen aangereden, wat betekende dat ik om 10 uur al de eerste 15 km afgelegd had en in Neuvy-St.Sépulchre (hoe je dat uitspreekt, geen flauw benul) m’n eerste grand café van de dag nuttigde. Toen ik daarna het barretje uitstapte, verbaasde me het om in Frankrijk mijn naam te horen roepen. En zie daar, Ed en Rian, die net de supermarkt uitkwamen. Nog even ’n minuutje of tien wat gebuurd, maar toen toch weer verder gegaan. En ja hoor, Rian en Ed gaan met minder bagage gewoon wat sneller. Later in Orsenne (meen ik) heb ik hen nog een keertje gezien, waar ze toen ik daar aankwam, net vertrokken van hun lunch op het kerkpleintje.
Enkele mooie foto’s gemaakt onderweg, van mooie en minder mooie kastelen en van het meertje net voor Crozant, waar ik al om half vier aankwam (pffffff, wat ’n klim was dat). Half vier en nog ’n kleine 25 km naar La Souterrain, dat zou toch moeten lukken. Geschatte rijtijd twee uur. Maar, helaas is dat niet waar in het Franse land!
De hele dag heb ik het koud gehad, een forse tegenwind en maar klimmen. Ja, ik weet het, na elk klimmetje kwam weer een afdaling, maar het zijn toch wel de beklimmingen die je bij blijven! En vlak hier in Frankrijk, betekent 100m dalen, dan weer gevolgd door 100m klimmen, 125.000 keer schakelen van groot naar klein, eerst rijdend met 28 km/uur, even later weer met 6 km/uur. En zo ging ’t maar door. Ongeveer 15 km voor La Souterrain zat ik er helemaal doorheen, m’n fruit was nagenoeg op en ik was bezig met een energiereep. Ik werd toen aangesproken door een andere fietser uit Budel-Schoot, die er vandaag al ruim 100 km op had zitten (petje af) en toevallig ook Ed en Rian kende en hen vandaag hoopte te ontmoeten. Na hem verzekerd te hebben dat hij niets hoefde te doen voor mij, is hij doorgefietst. Ik ben benieuwd of ie Ed en Rian ontmoet heeft. Op 5 km voor La Souterrain nog even een extra lunch, in de vorm van twee sneeën brood en eindelijk om kwart voor zeven koud en nat de stad ben binnen gereden. Uiteraard kon ik de pelgrimsherberg daar niet vinden en zag ik ook geen bordje “Camping”. Dus ben ik uiteindelijk een hotel binnen gestapt en gevraagd of zij voor mij een kamer hadden voor de nacht. Gelukkig dus wel!
Omgekleed en in het restaurant van het hotel lekker gegeten, daarna gedoucht en deze log bijgewerkt. Morgen zien we de totale prijs wel….. Het voordeel is wel dat ik de tent even in de badkamer kon laten drogen en de kleren die nog niet helemaal droog waren over de verwarming kon hangen!

Al bij al dus een dag vol avonturen, waarbij de voorgenomen 75 km gehaald zijn. Maar vanaf nu reken ik er niet meer op, dat een afstand van 20 km verder, snel af te leggen is. Hiermee sluit ik dan maar af en zeg ik jullie wel te rusten.

  • 13 Juni 2019 - 01:33

    Colette:

    Hoi Willy, wat knap dat je een grotere afstand toch nog afgelegd hebt. En die hotelovernachting (met een heerlijk echt bed, hoop ik) heb je echt wel verdiend... Geniet er dus van!!
    Grappig dat je overal Nederlanders tegenkomt. Had ik me niet zo voorgesteld.
    Ik hoop dat je dag 20 goed doorkomt, dat de luxe van een hotel de gevolgen van de extra inspanningen weer opgeheven heeft!! Heel veel succes vandaag!!

  • 13 Juni 2019 - 06:02

    Aad V Roosmalen:

    Willy,

    ik lijd met je mee, ik word al moe van het lezen laat staan dat ik die afstand ga fietsen. Jammer dat je het pelgrims hotel niet kon vinden dat kostte hopelijk niet te veel. Je krijgt straks een bijdrage, moet je wel voor terug komen.
    Voorzichtig op de trap uit de kelder van Frankrijk en verder een goede voortzetting van je reis.
    Aad

  • 13 Juni 2019 - 06:52

    Opa:

    mooi verhaal deze keer
    het is maar goed dat er af en toe koffie is
    ik hoor je helemaal niet over cola praten
    je zorgt toch wel goed voor jezelf Wil ??
    veel plezier de komende afstanden
    je komt op plaatsen waar wij nog nooit van gehoord hebben maar wij kunnen ze wel opzoeken
    dat je het vol gaat houden weten wij ,.je haalt het

  • 13 Juni 2019 - 13:25

    Ed En Rian:

    Hoi Willy, de Nederlander heeft ons gevonden! Hij doet je de groeten en is blij dat je goed binnen bent gekomen. Groet Ed en Rian, nu in St. Leonard.

  • 13 Juni 2019 - 15:30

    John Janssens:

    Die Nederlander uit Budel-schoot had vast een elektrische fiets (-:. Al met al ben je al een flik stuk gevorderd vind ik. Limoges komt in zicht en daar hebben ze lekker stukken vlees van hun beroemde koeien. Iets lekkers om naar uit te kijken.

  • 13 Juni 2019 - 17:07

    OOFRANS TANTE FRANCIEN:

    waardering van jij preseerd probeer dat vol te houden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Bestemming Santiago

Actief sinds 05 Sept. 2021
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 12011

Voorgaande reizen:

21 Mei 2022 - 06 Juni 2022

Rondje Nederland

05 September 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

25 Mei 2019 - 07 Juli 2019

Langs oude wegen

Landen bezocht: