Dag 34: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu Dag 34: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu

Dag 34: Lourdes

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

27 Juni 2019 | Frankrijk, Lourdes

Hallo allemaal, vandaag het tweede deel van mijn ‘vakantie’ in Lourdes.
Het verhaal van de meneer eerder in de log, Colette, was zeker geen geheim. Alleen, ik ben véél minder fanatiek in het geloof als hij, dus kan ik zijn verhalen gewoon niet navertellen. Zij hadden met Jezus, Marie en alle gebeurtenissen in Lourdes te maken en was heel leuk om iemand zo enthousiast daarover te horen vertellen.
Vanochtend na het ontbijt, eerst alle spulletjes op de fiets geladen, uiteraard met uitzondering van de spullen die ik zaterdag zelf mee wil nemen (o.a. dit tablet). Ik heb Jean-Piérre, de eigenaar van de pelgrims herberg, gevraagd of ik vanavond nog een keer bij de herberg mee mag dineren, omdat gewoon veel plezieriger/gezelliger is dan alleen zitten in een restaurant. Gelukkig was dat verder geen probleem.
Daarna, met de fiets naar hotel Majestics, daar de fiets en bagage ingeleverd en ingecheckt voor de laatste twee nachten in Lourdes. Vanavond slaap ik dus weer helemaal alleen, zonder andere pelgrims om me heen. Daarna de lunch (brood met beleg en ’n flesje melk) gekocht in de plaatselijke supermarkt en in het hotel opgegeten. Simpel en veel goedkoper dan lunchen in een restaurant. Onderweg ook nog een hele groep fietsers, (inclusief tandems) in oranje/wit tenue langs zien komen. Heel leuk om te zien! Ook nog even bij het Santiago Pelgrims Informatie punt langs geweest en daar nog even met Chris gesproken. Hij heefteen Facebook connectie verzoek gestuurd, dus altijd leuk om iemand later nog eens te kunnen spreken.
Vanmiddag nog even langs de herberg geweest om samen met de Portugese jongen de kruisweg te lopen (het pad naar het houten kruis dat vanuit de herberg goed te zien is. Op die weg daarnaar toe, nog een aardige klim trouwens, staat het verhaal van de kruisiging van Jezus in levensgrote beelden uitgewerkt. Het hele verhaal, zoals wij vroeger op de lagere school verplicht (als katholiek kind) waren te volgen, kwam toch weer terug. Het veroordelen van Jezus, het tot drie maal vallen, de ontmoeting met Maria, de kruisiging zelf en zelfs de opstanding (de weggerolde grafsteen) zijn daar uitgebeeld. Ook de ontmoeting van Bernadette met Maria was in een grot weergegeven. Typisch dat bij het naar de grot toe lopen een combinatie van warme en koude lucht je tegemoet kwam. Zelfs ik, met toch wel wat vraagtekens bij wat ik nu moet geloven, was gefascineerd. Daarna nog even samen naar de supermarkt, want onze Portugees had nog niet geluncht. Daar een tweetal pilsjes uit de koeling gekocht (250ml) en meegenomen naar het hotel en daar lekker soldaat gemaakt.
Zoals afgesproken,ben ik vanavond nog even naar de pelgrims herberg gekuierd. “Gekuierd” omdat het gewoon te warm was om normaal te lopen. De temperatuur hier is opgelopen to tegen de 39 graden, dus je warmte kun je op ’n normale manier gewoon niet meer kwijt. Met een T-shirt doordrongen van het zweet kwam i bij herberg aan. Daar boden ze mij een handdoek aan, om gewoon lekker even te kunnen douchen. Heerlijk, een bijna koude douche,zeker niet afgeslagen. M’n T-shirt kon ik op het balkon hangen, zodat dat ook wat kon drogen. Tegen acht ur gingen we eten (iets later dan de bedoeling was), een koude groentesoep,heel lekker, daarna wat aardappeltjes met sausijsjes en ’n kaasplankje en ijs na. Na het eten nog even vanaf het balkon naar de processie gekeken, daarna rond half tien ieder een die daar was “bon camino” gewenst en naarhet hotel ug gelopen, waar ik nu de laatste hand leg aan deze log.

Morgen de laatste dag in Lourdes. Eigenlijk heb ik alles al gezien, dus lijkt het een wat saaie dag te worden. Het gevoel om “gelukkig” weer naar huis te gaan begint nu toch wel te komen. Een ding wil ik echter nog wel doen morgen en dat is de processie van dichtbij bekijken. Daar hoor je morgen dus hopelijk nog iets van.
Voor nu, welterusten en in Frankrijk nog één keertje, ot morgen.

  • 27 Juni 2019 - 18:22

    Daan:

    Willy, petje af! Dit doe ik je niet na, en deze ervaring neemt niemand je ooit af.
    Geniet van de laatste dagen in Lourdes en goeie terugreis gewenst.

    Groetjes,
    Daan

  • 27 Juni 2019 - 18:47

    Ruud:

    Hoi Willy,

    Hier Ruud,
    Vorige week vrijdag ben ik op het eindpunt aankomen en met mijn voetjes in zee gestaan. Heerlijk gevoel.
    Chapeau, wat je hebt gedaan, ik weet een beetje hoe het is;-) en we hebben een paar km samen gefietst. Maar jij hebt echt af moeten zien, zeg... Jeetje!
    Inmiddels ben ik alweer terug in Eindhoven.Voor mij was het ook flink afzien, mijn tempo laag redelijk hoog, maar ik heb uiteindelijk ook af en toe een rustdag moeten pakken, omdat mijn benen niet meer wilde.
    Geniet nog van Lourdes en een hele goede reis terug naar Best

    Alle goeds,

    warme groet,
    Ruud

  • 27 Juni 2019 - 19:01

    Luc Feenstra :

    Hi Willy, petje af, wat een prestatie! We hebben met heel CEVA van je te verhalen genoten elke ochtend! Geniet nog even van de rest van je vakantie. Groetjes, Luc

  • 27 Juni 2019 - 19:59

    Colette:

    Hoi, ook katholiek opgevoed, dus ook bekend met alle verhalen.
    Mooi die kruisweg, zeg, veel mooier dan ik vroeger bij ons in de kerk(en) zag. Heel indrukwekkend, vind ik. Hoe groot zijn die beelden?
    Bon Camino? Lijkt me een vrachtwagentje te zijn: camion.... Hihi, slaap lekker op reis naar dromenland??
    Ik kan me voorstellen dat je nu wel terug naar huis wilt, zeker als je alles gezien hebt en ook het gezelschap verdwenen is. Bovendien was het hier wel 26 graden, maar met een koel windje.... Heel goed te hebben. Maar zaterdag, zoals gezegd wordt het héél heet!!!
    Nou, morgen nog even rondkijken en dan terug naar huis.
    Ik blijf bewondering hebben voor je prestatie!!!
    Groetjes.

  • 28 Juni 2019 - 03:55

    Paul Gulikers:

    Wil, je hebt het maar weer mooi geflikt jongen.
    Knappe prestatie zo helemaal in je eentje. Heb je nu al je zonden overdacht ?? hahaha, of waren er dat niet zoveel ???!!!!! Geniet er nog even van daar en tot ziens in Best.

  • 28 Juni 2019 - 06:56

    Aad V Roosmalen:

    Willy,
    Je laatste lootjes maar wel wat meer ontspannen. Ik ben ook van het houtje op gegroeid maar heb nu mijn ???? Ik hoop dat er van kunt genieten.
    tot ziens in Beekbergen Aad

  • 28 Juni 2019 - 09:33

    Opa:

    Hoi Wil
    ik ben blij en tevreden dat je heel naar huis kunt komen
    geniet er nog ff van
    opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Bestemming Santiago

Actief sinds 05 Sept. 2021
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 12341

Voorgaande reizen:

21 Mei 2022 - 06 Juni 2022

Rondje Nederland

05 September 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

25 Mei 2019 - 07 Juli 2019

Langs oude wegen

Landen bezocht: