Dag 33: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu Dag 33: Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu

Dag 33: Lourdes

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

26 Juni 2019 | Frankrijk, Lourdes

Jongens en meiden, allereerst wil ik jullie heel erg bedanken voor alle mooie reacties. Helaas niet altijd direct op kunnen reageren, maar wees gerust, hoe kort oflang, ik heb ze allemaal gelezen.
De zomer is hier los, want de temperatuur in Lourdes steeg vandaag tot dichtbij de 40 graden. Dit was zeker in de middag ook te merken aan het aantal mensen op straat, want na het middaguur liep dat aantal aardig terug.
Gisteravond met enkele mensen uit het pelgrimsgezelschap nog even over het plein bij de kathedraal gelopen. Laat op de avond waren er nog best veel mensen op het plein aanwezig. Een van de mensen was heel religieus en wist heel veel te vertellen over deze plaats en de gewoontes, hoe en waarom. Helaas kan ik dat jullie niet doorvertellen… Na de wandeling naar bed gegaan en geslapen tor zeven uur vanochtend. Fijn niet meer m’n wielerkleding aan, maar m’n korte broek en T-shirt en daarna met z’n allen ontbeten. De wandelaars uitgezwaaid en daarna de spullen gepakt om zelf een aantal zaken te regelen.
Allereerst het hotel gezocht waar de fiets naar toe moet om door Soetens opgehaald te worden. Hotel Majestics gevonden en gecheckt of dit het correcte hotel was. Soetens nog even gebeld om uit te vinden hoe ik de fiets in moest leveren, waarvan punt één van m’n lijst afgevinkt kon worden.
Punt 2, het regelen van de terugreis. Op advies van office of toerisme hier eerst bij een reisbureau langs geweest, maar uiteindelijk konden zij niets voor mij betekenen. Een terugvlucht naar Amsterdam via Toulouse was niet echt mogelijk, omdat je daarvoor één dag vooraf de vlucht in Toulouse moest zijn. Dus maar naar het station en daar een ticket naar huis voor zaterdag gekocht. Zae=terdag dusom half zeven op het station, via Parijs naar Antwerpen, naar Roosendaal, waar ik als alles goed gaat iets na vijf uur ’s middags aankom.
Terug naar Lourdes. Na het geregel even langs de hoofdstraat gelopen en een kopje koffie gekogd, €1,40. ’n Uurtje later kocht ik ’n zelfde kop koffie, wat dichter bij de kathedraal en mocht €3,- afrekenen. Een keer raden waar ik morgen m’n koffie ga halen. Daarna terug naar de pelgrimsherberg, wat gegeten en gewacht op de collega pelgrim uit Portugal om mee de stad in te gaan. Samen ’n pilsje gepakt, maar het was zo warm dat hij graag terug ging naar de herberg. Ik ben echter nog even naar de kathedraal gelopen en daar in de grot (waar de kathedraal voor héél veel mensen uitgebouwd is) me even zitten verwonderen. Veel mensen in een rolstoel die toch nog even als laatste strohalm hier na toe gaan voor een laatste hoop om te genezen. Eigenlijk heel ontroerend om dat te zien.
Hierna terug gegaan naar de herberg en bekeken hoe van Gare Montpernasse naar Gare Nord te komen in Parijs,maar het lijkt maar één metro lijn te zijn. Het metro kaartje heb ik, dus zou zaterdag alles goed moeten gaan (fingers crossed). Daarna samen gedineerd, waarna het nu tijd wordt om het bed in te duiken.

Morgen deel 2 van het bezoek aan Lourdes.

  • 27 Juni 2019 - 05:27

    Aad V Roosmalen:

    Willy,

    lekker uitblazen en de tourist uithangen. Je hebt het verdiend. Geniet er van en als je op het goedkope adres je koffie drinkt heb je de derde voor niets. of reken ik verkeerd? Maar wel hollands.

    Gr. Aad

  • 27 Juni 2019 - 06:35

    Colette:

    Hoi Willy, lekker nog even genieten van Lourdes. Was dat verhaal van die mijnheer over Lourdes zó geheim dat je het niet door kunt vertellen? Nu word ik wel héél nieuwsgierig, haha.
    Nou was ik wel ook héél nieuwsgierig naar die beroemde grot, maar ik heb je er nog niet in gezien, of in het water... +denk aan je been!) snif...
    Zijn al die mensen op je foto pelgrims? Een uiteenlopend gezelschap, dan.
    Heel veel plezier in Lourdes. Zaterdag wordt het hier in Nederland bloedheet (is de voorspelling), dus als je in Roosendaal naar buiten zou stappen, bereid je voor op een geweldige klap van boven af!
    In de trein is misschien wel airco.
    Veel plezier nog en groetjes,
    Colette

  • 27 Juni 2019 - 11:04

    Opa:

    het is weer voorbij
    wij hebben alle verslagen gelezen maar de namen die je genoemd hebt kunnen wij wel opzoeken maar niet onthouden
    Wil je bent weer snel thuis en bijna helemaal heel
    geweldig wat je hebt kunnen laten zien
    welkom thuis en snel tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Bestemming Santiago

Actief sinds 05 Sept. 2021
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 12338

Voorgaande reizen:

21 Mei 2022 - 06 Juni 2022

Rondje Nederland

05 September 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

25 Mei 2019 - 07 Juli 2019

Langs oude wegen

Landen bezocht: