Dag 23: Brive-la-Gaillarde - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu Dag 23: Brive-la-Gaillarde - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Willy Bolwerk - WaarBenJij.nu

Dag 23: Brive-la-Gaillarde

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

16 Juni 2019 | Frankrijk, Brive-la-Gaillarde

Vanochtend was het echt moeilijk om uit de slaapzak te komen. De camping in Uzerche lag aan een riviertje en was tevens een kanocentrum, wat dus betekent ‘snel stromend water’. Nu is dat op zich niet zo erg, maar het heeft me wel vannacht regelmatig wakker gemaakt. Met moeite dus om half acht eruit, bleek ook nog dat ik de tent zodanig opgezet had, dat ik nog in de schaduw stond (dus nog koud), terwijl een heleboel andere plaatsen al stonden te baden in een lekker warm zonnetje. Dus toch maar snel opgeruimd, de spulletjes op het tuinzitje gezet wat daar stond, ontbeten (brood van gisteren) en verder gepakt.
Toch om negen uur vertrokken, de klim van de camping naar de weg gelopen (was me toch net te steil) en op pad, met de bedoeling om eerst even bij de supermarkt langs te gaan (die zijn hier ’s zondags tot half een open). Maar helaas, alles wat ik tegenkwam, geen supermarkt of ‘n ander type van winkel.
Volgens het boekje was direct na Uzerche een klimmetje richting Espartignac. Nou ja, wat mij betreft had men ‘metje’ wel weg mogen laten. Zelfs in het plaatsje moest ik nog verder omhoog. Een voordeel, dit plaatsje had wel een barretje, wat al vroeg open was, dus lekker in ’t zonnetje een bakkie leut gehad.
Verder, het was vanochtend heerlijk fietsweer, dus jas uitgedaan en achter op de fiets onder de snelbinder!. De lange broek had ik al uitgelaten, dus zo verder, heerlijk zolang je in de zon was. Helaas ging de reis ook regelmatig door bosrijk gebied, waar het in de schaduw toch nog wel koud was.
Afijn, met een aardige klim van 2 km tot 8%, was ik om half twaalf gevorderd tot Langrauliere, met nog 30 km te gaan tot Brive, het doel van vandaag. Daar was nog een bakkerijtje open, dus snel een brood en ’n krentenkoek gekocht voor onderweg. Ook daar nog bij een barretje mijn tweede kop koffie gehad, want er zou verder niets meer komen onderweg. Verder gegaan, veel (gelukkig langzaam) klimmen met af en toe ’n afdaling en ‘n wat steiler klimmetje. Uiteraard, na zo’n afdaling bij het terugschakelen voor weer een nieuwe klim, ‘krak’, mis geschakeld, de ketting tussen de twee tandwielen dus geen aandrijving meer, hoe hard je ook trapt. Dus afstappen, ketting er weer op, handen wassen (waar zo’n flesje spa blauw niet makkelijk voor is) en dan weer opstappen. Maar dan doet zo’n helling zéér…..
Na Les Chevailles was er een hele lange afdaling. Heerlijk zou je zeggen, was het niet dat het een heel slecht wegdek, op een hele smalle weg was, waar 30 km/uur dan al vrij hard is. Dus helaas continue in de remmen. Tussendoor even gestopt om wat energie te tappen, in de naam van een banaan. Toen ik daar stond, kwam er een Fransman naar me toe, genaamd Henk en sprak me in het Nederlands aan. Wel een rare gewaarwording. Een minuutje of tien met hem gesproken, voordat ik weer verder ging. Hij vertelde dat de weg na Brive nog maar ’n km of zeven was en een goed half uurtje fietsen. Nou ja, dat was dus met de racefiets zonder bepakking en via drukke wegen. Via de ”langs oude wegen”, die veelal over hele rustige wegen gaat, was het toch wel wat langer.
Om kwart over vier reed ik al klimmend Brive-la-Gaillarde binnen. Daar aangekomen, langs de kermis af door de mensen massa, lopend door het centrum gegaan. Behalve de kermis, was er uiteraard ook nog een rommelmarkt, dus snel ging ’t niet. Maar om iets over vijven ’n hotelletje gevonden (Brive heeft geen camping nabij) en daar ingecheckt voor twee nachten. Daarmee kunnen jullie voorspellen wat morgen het aantal te rijden kilometers zal zijn. Juist, nul! Even een dagje m’n benen wat rust geven en toeristje spelen. Vanavond even lekker wat gegeten en daarna even over de kermis gewandeld. Vergeleken met de kermis in Best, erg rustig. Maar met de prijzen bij de diverse kassa’s verbaast me dat niks. Je bent hier zo een klein fortuin kwijt! Terug gewandeld naar het hotel, waar ik vroeg in m’n beste Frans (met veel Engels accent) of ik ’n biertje mee naar boven mocht nemen. Geen probleem,dus staat er op dit moment een glaasje bier naast het tablet waar ik dit verslagje op schrijf.
Nou, hier ga ik ’t even bij laten. Brive is bereikt, ruim 375 km na de start van deel 2 van ‘Langs Oude Wegen’, dus na morgen nog ’n goede 400 km naar Lourdes te gaan. Dadelijk lekker in ’n groot bed, dat zal wel slapen.
Morgen ’n verslagje uit Brive, geen idee wat ik allemaal ga meemaken, we zullen zien. Tot morgen.

  • 17 Juni 2019 - 04:04

    Maikel.:

    Goed zo Willy. Dagje rust is niet verkeerd. Vergeet niet ook een keer je remblokken te inspecteren :-)

  • 17 Juni 2019 - 05:29

    Ingrid:

    Goed dat je een dagje rust neemt.
    Geniet ervan. En morgen weer met frisse moed verder. Groetjes van je zus.

  • 17 Juni 2019 - 07:14

    Opa:

    mijn buurman kon heel moeilijk kinderen krijgen
    dus ging hij naar Lourdes om een kaars aan te steken
    dat heeft geholpen hij heeft nu 8 kinderen
    als jij in Lourdes bent wil jij dan die kaars uit blazen ????
    de buurman zal er blij mee zijn

    geniet maar van je snipperdag

  • 17 Juni 2019 - 09:14

    Aad V Roosmalen:

    Willy,
    Petje af. Dat schiet lekker op. Ik blijf me verwonderen dat je dit doet. Maar mijn bewondering heb je verdiend. Ik heb niet veel te schrijven ondanks jouw lange verhaal dus met heel veel duimen wens ik je veel plezier op de kermis.
    gr. Aad

  • 17 Juni 2019 - 15:41

    John Janssens:

    Willy, proost.
    Als ik jouw was en ik morgen een rustdag had zou ik nog een tweede koel pilsje bestellen.
    Veel plezier op de kermis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Bestemming Santiago

Actief sinds 05 Sept. 2021
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 11997

Voorgaande reizen:

21 Mei 2022 - 06 Juni 2022

Rondje Nederland

05 September 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

25 Mei 2019 - 07 Juli 2019

Langs oude wegen

Landen bezocht: